Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Consultant kost ICT’er vijf uur per week

02 december 2008 - 17:06ActueelInnovatie & Transformatie
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

Ict’ers die samenwerken met een adviesbedrijf voor een bepaald ict-project, zijn gemiddeld vijf uur per week kwijt aan overleg over dat project. Een vijfde van de ict’ers besteedt wekelijks zelfs meer dan vijf uur aan vergaderingen en andere vormen van overleg met consultants.

Gemiddeld besteden ict'ers 4,9 uur per week aan overleg met consultants over lopende ict-projecten. Dat blijkt uit onderzoek door TNS NIPO in opdracht van Computable onder ruim tweeduizend ict'ers.

Tijd kwijt aan overleg

21 procent van de ict'ers is zelfs meer dan vijf uur per week kwijt aan overleg met consultants over lopende ict-projecten. Zeven procent zegt helemaal geen tijd te besteden aan overleg. 23 procent is een uurtje per week kwijt en 19  procent twee uur.

Zestig procent van de ondervraagden is evenveel tijd kwijt aan overleg als ze van tevoren hadden verwacht. Voor 21 procent is het meer dan verwacht. 19 procent van de ondervraagden geeft aan minder uren met consultants te overleggen dan verwacht.

TNS NIPO

In augustus 2008 voerde TNS NIPO in opdracht van Computable een onderzoek uit naar de ervaringen van ictprofessionals en -beslissers met consultancy. Hiervoor werden circa 20.000 ict'ers benaderd en reageerden er 2167 op het verzoek om online een enquete in te vullen over hun ervaringen met consultants. De deelnemers werden verwezen naar een speciale website waarop zij de vragenlijst konden invullen. Vervolgens werd de deelnemers een serie vragen voorgelegd over hun motieven om en de omstandigheden waaronder zij een ictadviesbedrijf hebben ingehuurd.

Consultancy Guide 2009

Dit artikel is onderdeel van de Consultancy Guide 2009. Deze gids geeft een overzicht van de trends en ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor consultants. Daarnaast bevat de gids de resultaten van een onderzoek, uitgevoerd door TNS NIPO, naar de ervaringen van ict'ers met consultants. De Consultancy Guide 2009 verschijnt op 19 december 2008 in druk.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Consultant heeft aantrekkelijkste ICT-baan

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Consultant krijgt 7,5 voor kennis

    8 reacties op “Consultant kost ICT’er vijf uur per week”

    1. Cpt schreef:
      3 december 2008 om 06:32

      De term “consultant” is in dit verband wel heel erg vaag. Wat is een consultant? Er zijn bedrijven die ICTers in dienst hebben met de titel “consultant”, zodra die dus met een collega overleggen geldt dit al als “overleg met een consultant”.

      Verder is de teneur (of in elk geval een teneur die makkelijk op te pakken is) dat overleg verspilling van tijd is. Overleg over projectvoortgang is ook werk, het helpt de verschillende onderdelen te synchroniseren en op tijd de knelpunten te ontdekken. Dit heeft weer als doel (ik zeg niet dat het altijd wordt gerealiseerd…) dat problemen of mogelijke problemen binnen projecten niet onopgemerkt binnensluipen.

      Vaag, nietszeggend en daarmee verspilling van de bytes op het net. Dit onderzoek heeft de potentie om een goed stuk te worden, maar dan dient het beter te worden opgezet.

      Jammer.

      Login om te reageren
    2. Chris schreef:
      3 december 2008 om 07:13

      Ik ga volledig akkoord met Cpt.
      Ik ben zo’n “consultant” en word meestal ingeschakeld om het “boeltje” bij klanten recht te trekken. Vaak hoor je dan dat iedereen maar ‘zijn ding’ doet … zonder overleg.

      Zeer zwak onderbouwd artikel! Kunnen we een totaal beeld krijgen van de vragen en antwoorden, zodat de geleverde effort toch nog tot iets bruikbaars kan leiden.

      Login om te reageren
    3. Brigitte Baas schreef:
      3 december 2008 om 10:20

      De conclusie is dat “consultant ict-er gemiddeld 5 uur per week kost”. Ik ben dan ook wel benieuwd wat de consultant oplevert, dus wat daar tegenover over staat naar het idee van de “ict-er”. En inderdaad, wat is een consultant en wat is de opdracht die hij of zij heeft meegekregen van de opdrachtgever?

      Het zou interessant zijn dit vanuit verschillende hoeken te belichten, zodat een realistisch beeld ontstaat.

      Login om te reageren
    4. Joop Bosman schreef:
      3 december 2008 om 11:54

      Wat mij betreft is dit een stelling uit de categorie: mensen die bananen eten zijn meer tijd kwijt aan het pellen van bananen dan mensen die geen bananen eten.

      Daarbij komt dat overleg inderdaad een intrinsiek onderdeel vormt van werken in het algemeen en projectmanagement in het bijzonder.

      Hulde dus voor dit baanbrekende onderzoek!

      Login om te reageren
    5. Pascal schreef:
      3 december 2008 om 11:54

      Als het aantal uren dat overleg wordt gevoerd een maatstaf is, dan vraag ik me af wat andere discipline’s kosten.

      Managers -> die overleggen alleen maar
      projectmanager -> overleggen ook heel veel
      Designers -> overleggen met architecten en teamleiders, ook nog wel enkele uren per week

      Kortom, een nietszeggende kop

      Login om te reageren
    6. Niels Malotaux schreef:
      3 december 2008 om 14:13

      Ik ben het eens met de eerdere commentaren. Inderdaad slimme onderzoekers die zich laten betalen voor zulke resultaten.

      Wat betreft:
      “… is zelfs meer dan vijf uur per week kwijt …”
      Je besteedt tijd omdat het meer oplost dan het kost. Anders doe je het niet. Nietwaar? Dus als je prfessioneel aan het werk bent, dan raak je nooit tijd “kwijt”. Je bespaart hoogstens tijd.

      Login om te reageren
    7. Ronald Vermeij schreef:
      3 december 2008 om 20:07

      Voor zover ik het begrepen heb staat de C in de iCt toch voor Communicatie? (of was het toch Computer 😛 )
      http://en.wikipedia.org/wiki/Information_and_communication_technology

      Mijn mening is dat goede face-to-face communicatie het belangrijkste menselijk gereedschap is wat je als consultant in deze (en andere) sectoren bij je kan hebben. Zeker als je “samenwerkt”. Hoe zou je het anders willen doen? Gedachten lezen om te begrijpen wat een ander wil van je?…

      Zonder voldoende en goede communicatie tussen klant en consulant is een project al – vanaf de tekentafel – gedoemd te mislukken. Ik zou communicatie zelfs in project termen de “belangrijkste kritische succesfactor” noemen Geen overleg.. geen succes.

      “Tijd kwijt aan overleg”
      Dit geeft een negatieve benadering van overleg. Zie het eens als een vitaal en onmisbaar produkt in een project, met een hoog return on investment van de tijd die je erin steekt. Hoe meer je overlegt (tot een bepaalde grens) des te meer kans van slagen je project heeft, zolang de verhouding praten/werken maar in balans blijft.

      @Jolien:
      Worden er nog meer onderzoekt resultaten gepubliceerd?

      Login om te reageren
    8. chris schreef:
      8 december 2008 om 07:15

      Typisch … geen reactie van de auteur of de redactie … waarom zouden we jullie site nog bezoeken in de toekomst?

      Bijzonder amateuristisch … consultancy nodig voor betere communicatie of overleg? :o)

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs